Vi er fornøyde med salget og glade for at kjøperen er en solid og innovativ aktør som allerede har vist at de kan ivareta bompengeinnkreving og kunder på en god måte, sier administrerende direktør i Vegfinans Nils Christian Helgesen i en pressemelding

Han legger til at salget er et viktig steg for at Vegfinans skal oppfylle bompengereformen og utstederforskriften. Etter utgangen av 2021 kan ikke et bompengeselskap eie en AutoPASS-utsteder.

Vegfinans’ avtalekunder er en god match med de 750 000 kundene Fremtind Service allerede håndterer, sier Richard Vogt, konstituert daglig leder i Fremtind Service. Med reformen ønsker myndighetene mer effektiv innkreving og mye innovasjon. Dette kjøpet gjør oss bedre rustet til begge deler, sier Vogt.


En del av hverdagsøkonomien

Etableringen av Fremtind Service følger markedsutviklingen hvor europeiske forsikrings- og finansaktører har bompenger som en del av et stadig bredere tjenestespekter.

Bompenger er for mange en del av hverdagsøkonomien, og vi skal gjøre hverdagen enklere for både privatbilister og bedrifter, ikke bare på Østlandet, men i hele Norge, sier Vogt.

Sammen med SpareBank 1-bankene og DNB vil Fremtind Service gi kundene oversikt over bompengeavtalen i mobilbanken, løpende trekk fra konto, enklere håndtering ved bilbytte og tilgang på rask veihjelp