Til innhold
  • Privat
  • Bedrift
  • English
  • Logg inn
  • AutoPASS
  • Faktura og priser
  • Kundeservice
  • Faktura og priser
    • Oversikt over priser
    • Når sender vi faktura?
    • Timesregel og månedstak
    • Elektronisk faktura
    • Informasjon om inkasso
    • Ofte stilte spørsmål
  • English
  • Faktura og priser
  • Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Her kan du finne svar på noen av våre mest vanlige spørsmål om faktura.

  • Er det moms (mva) på bompasseringer?

    Det er ikke moms på bomstasjoner i Norge. 

    På ferjestrekninger i Norge hvor du kan bruke bombrikken din, samt ferjer og broer i Norden, er det moms (mva).

  • Hvor finner jeg oversikt over ubetalte fakturaer?

    Logg deg inn på Min side. Der har du full oversikt over dine fakturaer, og kan se om det er noen ubetalte fakturaer. 

  • Hvorfor har jeg fått faktura på en bil jeg har solgt?

    Den vanligste årsaken er at AutoPASS-avtalen ikke er sagt opp på den solgte bilen. Våre systemer er ikke knyttet opp mot Statens vegvesens motorvognregister, derfor er det viktig at du endrer avtalen på Min side hvis du selger og kjøper bil. 

    Det kan også være at passeringene som er fakturert er fra før bilen ble solgt og avtalen avsluttet. På fakturaen ser du når og hvor bompasseringene er fra. Du har også full oversikt over bompasseingene som er fakturert på Min side.

     

  • Hvorfor har jeg mottatt inkassovarsel på en gammel faktura?

    Noen kunder har mottatt inkassovarsel som kan ha opprinnelse fra en periode litt tilbake i tid. Faktura har ikke blitt sendt til inkasso enda. Dette er et varsel om at faktura vil bli sendt til inkasso hvis den ikke blir betalt innen fristen.  

    Hvis du vil klage eller allerede har betalt, fyll ut et kontaktskjema og legg ved dokumentasjon. Du finner kvittering for utført betaling i nettbanken din, kvitteringen må vise KID, dato, beløp og kontonumre. 

  • Hvor ofte sender dere ut faktura?

    Det kommer an på hvor mye du kjører.

    Les mer om fakturaintervallene

     

     

     

     

     

  • Hvorfor har dere økt gebyret for papirfaktura?

    Vi har tatt et relativt lavt papirgebyr over mange år, som ikke lenger dekker kostnadene for håndtering av papirfakturaer. Vi har derfor økt gebyret for papifaktura til 49 kroner. Du kan velge elektronisk faktura som et enklere og mer miljøvennlig alternativ. 

    Les mer

  • Hvordan kan jeg se at jeg har fått timesregel?

    Med AutoPASS-avtale betaler du kun for én bompassering i timen i ett bomområde som har fordelen timesregel. Du betaler for den dyreste passeringen. 

    På fakturaen ser du alle bompasseringene dine. Hvis du har passert flere enn én bompassering i ett område som har timesregel, er det kun den dyreste passeringen som er registrert med reell pris med 20 % rabatt. Det er ikke nødvendigvis den første passeringen. Resten av passeringene som er gjort innenfor en time er registrert med pris på 0 kr.

    Les mer

  • Hvor lang er forfallstiden på faktura?

    Det er 14 dagers forfall på faktura, både hovedfaktura og inkassovarsel. 

  • Hva skjer hvis jeg betaler til et annet kontonummer?

    Hvis du betaler fakturaen til et annet kontonummer enn det som står på fakturaen, blir ikke innbetalingen registrert. Hvis du ikke betaler til vårt kontonummer innen forfall vil du få tilsendt faktura med inkassovarsel. 

    Lurer du på om en faktura er betalt riktig? 

    Sjekk fakturastatus på Min side

  • Jeg vil betale en faktura, men mangler betalingsinformasjon

    Logg deg inn på Min side. Under kategorien "Faktura" finner du oversikt over dine fakturaer. Her ser du også passeringene og betalingsinformasjon. 

     

  • Kan jeg få faktura sendt som eFaktura eller AvtaleGiro?

    Ja, det kan du. Her ser du oversikt over de ulike løsningene for elektronisk faktura, og hvordan du oppretter det. 

    Elektronisk faktura

  • Jeg ønsker ikke å motta regninger i Vipps, hva gjør jeg?

    Da har du to valg. Enten kan du opprette AvtaleGiro i nettbanken eller så må du deaktivere Vipps Regninger i Vipps-appen.

    Hvis du ønsker å deaktivere Vipps Regninger:

    1. Logg inn i Vipps-appen
    2. Klikk på "profil" nederst til høyre 
    3. Klikk på "Regninger og eFaktura"
    4. Huk av "Vis regninger i Vipps" og "Alltid Vipps eFaktura"

    Husk at hvis du deaktiverer Vipps Regninger før en utestående faktura er betalt, må du betale fakturaen manuelt. Du finner betalingsinformasjonen på fakturaen i Vipps eller på Min side. 

     

Faktura og priser

  • Oversikt over priser
  • Når sender vi faktura?
  • Timesregel og månedstak
  • Elektronisk faktura
  • Informasjon om inkasso
  • Ofte stilte spørsmål

Fremtind Service AS
Postboks 393 Sentrum 
0103 Oslo
 

 

logo fremtind

  • Kontakt oss
  • Om oss
  • Nyhetsarkiv
  • Personvern
  • Forsikring
Design og utvikling: CoreTrek | Publiseringsløsning: CorePublish
Chat med oss

Fyll ut feltene under for å starte en chat:

Loading...