Har du fått et inkassokrav fra oss betyr det at vi ikke har mottatt betaling for en faktura som er sendt ut for en god stund siden. Det betyr også at AutoPASS-avtalen og bombrikken din er sperret inntil vi mottar betaling for kravet. Når bombrikken er sperret får du ikke rabatt på bompasseringene dine og du får heller ikke fordeler som makspris per time, makspris per måned, fritaksavtale (HC-kort) eller elbil-fordeler.

Bombrikken blir automatisk åpnet for bruk igjen når du betaler inkassokravet, men husk at det kan ta noen dager fra du betaler til pengene er registrert hos oss. Hvis du har passert bomstasjoner mens brikken var sperret får du faktura uten rabatter direkte fra det lokale bompengeselskapet.

Når du mottar et inkassokrav, har vi allerede varslet om kravet flere ganger i forkant. Vårt innkrevingsløp har disse stegene:

  1. Vi sender faktura for passeringer som gjelder den siste perioden. Faktura blir sendt til den kanalen du har aktivert, f.eks. eFaktura, avtalegiro eller papirfaktura. Fakturaen har 14 dagers forfall.

  2. Om faktura ikke blir betalt sender vi et inkassovarsel. Dette er en påminnelse om at kravet er ubetalt, og at det kan bli sendt til inkasso hvis du ikke betaler inkassovarselet. Inkassovarselet inneholder et purregebyr på 35 kroner og har 14 dagers forfall. 

  3. Hvis inkassovarselet heller ikke blir betalt, sender vi en betalingsoppfordring. Når vi sender betalingsoppfordringen sperres også avtalen og bombrikken. Betalingsoppfordringen inneholder et gebyr på 105 kroner i tillegg til purregebyret på 35 kroner, totalt 140 kroner i gebyrer. Betalingsfristen på dette kravet er også 14 dager. Ved betaling av betalingsoppfordring innen forfallsfristen blir avtalen automatisk gjenåpnet.

  4. Hvis betalingsoppfordringen heller ikke betales, sendes kravet til et inkassoselskap. Det er da inkassoselskapet som følger opp kravet videre, og de legger på renter og salærer. Når kravet er gjort opp til inkassoselskapet sender de en melding til oss om mottatt betaling. Avtalen blir gjenåpnet når vi har mottatt meldingen fra inkassoselskapet.

Hvis du logger inn på fremtindservice.no kan du se kopi av alle fakturaene vi har sendt deg.

Når vi sender en faktura, bruker vi den informasjonen du selv har registrert på avtalen din. Du kan enkelt endre adresse, e-postadresse eller telefonnummer hvis du logger inn på fremtindservice.no.

Vårt beste tips for å få betalt fakturaen til rett tid er å velge e-faktura eller avtalegiro. Det ordner du enkelt i nettbanken din.

Hvis det er noe du lurer på angående din inkassosak, kontakt inkassoselskapet direkte.

Kontaktinformasjon til de ulike inkassoselskapene:
Sergel:
Tlf: 33 45 60 90 
E-post: No.handel@sergel.com 

Ropo Capital:
Tlf: 33 48 62 00
E-post: fremtindservice@ropocapital.no

Dersom du har mottatt inkasso fra flere selskaper kan du sende en henvendelse til inkasso@fremtindservice.no

Oversikt over ubetalte fakturaer?

På Min side har du full oversikt over dine fakturaer. Der finner du oversikt over både betalte og ubetalte fakturaer, og status på disse.

Logg inn