Hva er en AutoPASS avtale?
En AutoPASS avtale gir deg rabatter og fordeler via bombrikken i frontruten din. Fremtind Service er en AutoPASS-utsteder og tilbyr AutoPASS avtaler (bombrikker). Når du passerer en bomstasjon eller kjører om bord i en AutoPASS ferje, registreres bombrikken din av det lokale bompengeselskapet. Denne registreringen virker akkurat som når du betaler med kort i butikken. Når passeringen er registrert sendes den til et nasjonalt AutoPASS system som beregner riktig pris. Prisen bestemmes ut i fra de godkjente retningslinjene for hvert bompengeprosjekt. Fremtind Service sin oppgave er å kreve inn betaling for bompasseringer på vegne av de lokale bompengeselskapene. Bompengene er øremerket bestemte prosjekter fra myndighetene.

Bomstasjonene driftes av bompengeselskapene Vegamot, Vegfinans, Ferde, Fjellinjen og BPS Nord. Har du ikke AutoPASS avtale vil du motta fullprisfaktura fra disse bompengeselskapene.

Bombrikken
Når du bestiller AutoPASS avtale fra oss får du tilsendt bombrikke i posten. Fest den i frontruta på bilen som brikken er registrert på. Bomstasjonene registrerer brikken din slik at du får alle fordelene dine. Hvis brikken ikke er montert i bilen registreres dette av AutoPASS systemet og vil være et avvik, og et brudd på våre avtalevilkår. Bombrikken koster fem kroner per måned, uavhengig om den er aktiv eller inaktiv. Les mer om teknologien her.

Personlige opplysninger
Du er selv ansvarlig for å oppdatere opplysninger knyttet til din konto. Hvis du får ny adresse eller er overført til oss fra et annet firma, må du sjekke om opplysningene på din profil er riktige. Vi får ikke melding fra folkeregisteret når du flytter, og det er derfor svært viktig at du oppdaterer din adresse. Logg inn for å endre dine personlige opplysninger.

Solgt eller kjøpt ny bil
- Når du selger bilen din er det viktig at du logger inn å avslutter avtalen din og tar brikken ut av bilen du har solgt. Fjerner du bare brikken fra bilen, men ikke avslutter avtalen er du selv ansvarlig for å betale bilens bompasseringer etter salg, fordi avtalen står i ditt navn.

Ønsker du å bruke bombrikken i din nye bil, kan du logge inn å velge "Flytt brikke". Når du flytter en brikke fra gammel til ny bil, vil den gamle automatisk slettes og du vil ikke bli belastet for flere passeringer gjort med denne bilen.

Henvende deg for noen andre
Flere trenger tilgang til å logge inn på avtalen
- Du som eier
kan du gi tilgang til andre ved å legge til deres e-poster under innstillinger. Da kan de logge inn med sin egen BankID.

Verge
- Har du ansvar for noen andre sin AutoPASS avtale kan du kontakte oss via kontaktskjema, og legge ved en fullmakt. Logger du inn kan du også gi tilgang til andre ved å legge til deres e-poster under innstillinger. Da kan de logge inn med sin BankID.

Dødsfall
- Skal du avslutte en AutoPASS avtale for noen som har gått bort, er det enkleste å kontakte oss via kontaktskjema. For å gjøre prosessen mest mulig effektiv, kan du legge ved en skifteattest som viser din relasjon til avdøde og hva du har tilgang til å gjennomføre.

Merk at du ikke kan overta AutoPASS-avtalen til noen andre, eller ta i bruk en brikke som tilhører noen andre. Avtalen er personlig, og bombrikken er knyttet til en bil sitt registreringsnummer.

Avslutte avtale
Ønsker du ikke lenger rabatter og fordeler, kan du logge inn å avslutte ditt kundeforhold.
- Velg ditt kundeforhold
- Velg "Fjern bil" under "Gjør endringer"
- Følg stegene videre for å avlutte avtalen din

Selvbetjening
Logger du inn får du mulighet til å se passeringer og fakturastatus, flytte eller avslutte avtaler og bestille bombrikke og feste.  

Hvordan logge inn
- Som privatkunde logger du inn med din BankID. Mottar du faktura fra oss kan du velge "Legg til eksisterende kundeforhold", og skrive inn kundenummeret ditt som du finner på din faktura.
- Er du bedriftskunde logger du inn via lenken vi har sendt deg. Kontakt oss hvis du ikke har mottatt denne.

Fått faktura fra Fjellinjen, Ferde, Vegfinans, Vegamot, BPS Nord
Har du aktiv bombrikke hos oss men mottar faktura fra et bompengeselskap kan du logge inn å sjekke om du har ubetalte fakturaer fra oss.

Har du flyttet å glemt å oppdatere adressen din hos oss, kan fakturaen din ha blitt feilsendt og gått til inkasso. Da vil vi fryse brikken din, og ditt lokale bompengeselskap vil fakturere deg. Når du betaler beløpet du skylder til oss vil avtalen automatisk aktiveres igjen.

Inaktiv, fryst eller avbrutt avtale
- Inaktiv avtale betyr at avtalen ikke lenger er aktiv, men at du har en bombrikke du kan gjenbruke. Finner du ikke brikken kan du kontakte oss for å avslutte den. 
- Fryst avtale betyr ikke at avtalen eller bombrikken er avsluttet. Er brikken fryst på grunn av ubetalt inkassovarsel eller lignende vil brikken aktiveres automatisk igjen når vi har mottatt betaling.
- Avbrutt brikke/avtale betyr at avtalen er avsluttet og at bombrikken ikke kan brukes igjen. Du kan kaste brikken som elektronisk avfall.

Er det noe du lurer på? se ofte stilte spørsmål.